چک لیست سئو – SEO 2018

یکی از کامل ترین راهنما های سئو 2018

اگر میخواهید سایت شما بهتر و بالاتر، در نتایج جستجو نمایش داده شود، بهتره که کارهای زیر رو به ترتیب انجام بدید!

چک لیست پایه
  1. افزونه Yoast SEO رو برای سایت های وردپرس (WordPress) نصب کنید، یا ابزار مشابه برای سایت های دیگه رو استفاده کنید.
  2. یک sitemap بسازید، این کمک میکنه تا قسمت های مهم سایتتون به موتور جستجو معرفی بشه.
    این کار رو Yoast انجام میده.
  3. فایل robots.txt رو بسازید و به سایتتون اضافه کنید، این فایل مشخص میکنه موتور جستجو به کدوم قسمتا دسترسی داره و به کدوم قسمتا نمیتونه وارد بشه.
    این کار رو Yoast انجام میده.
  4. افزونه Google Analytics رو به سایتتون اضافه کنید.
    یکی از بهترین ابزارهای گزارشگیری مجانی که گوگل ارائه میکنه و نشون میده که سایتتون چطوری بازدید میخوره.
  5. برای کنسول جست و جوی گوگل، Google Search Console، ثبت نام کنید.
    این ابزار کمکتون میکنه تا درک بهتری از کلمات کلیدی سایتتون پیدا کنید و متوجه بشید کدوم کلمات و عبارات اثر بیشتری توی بازدیدهای شما دارند.
    تنظیمات مربوطه رو میتونین توی Yoast انجام بدین.
چک لیست کلمات کلیدی
  1. یک کلمه کلیدی اصلی، مشخص کنید.
    هر صفحه یا مطلب سایت شما باید یک کلمه کلیدی اصلی رو هدف قرار بده.
    میتونید از ابزار Google Keyword Planner برای این کار کمک بگیرید.
  2. جستجو های مرتبط با کلمه کلیدی را شناسایی کنید.
    افراد مختلف، روش های مختلفی برای جستجوی یک موضوع دارن، برای مثال قطعه آهنگ “کلاغ دم سیاه” رو در نظر بگیرید،
    یک نفر جستجو میکنه: دانلود آهنگ کلاغ دم سیاه
    یک نفر دیگه جستجو میکنه: دانلود آهنگ شهره صولتی کلاغ دم سیاه
    یک نفر دیگه جستجو میکنه: شهره صولتی کلاغ
    باید به این فکر کنین که کاربرا، به چه روش هایی ممکنه جستجو رو انجام بدن، تا از اون عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنین.
  3. مفهوم “هدف جستجو” را درک کنید.
    تا حالا چند بار شده توی گوگل چیزی رو جستجو کنید و توی چند تا نتیجه اول، یا دیگه نهایتا صفحه اول، چیزی که میخواین رو پیدا نکنین؟ نشده درسته؟
    به این دلیل که، گوگل هوشمندانه متوجه “هدف جستجو” شما شده.
    مثلا اگه شما سرچ کنید، “روش های بهینه سازی سئو”، گوگل برای شما مطالب آموزشی میاره، ولی برای شما محصول فروشی یا یک صفحه فروشگاهی رو احتمال زیاد نمیاره، چون شما همچین نیتی نداشتین.
    وقتی مفهوم “هدف جستجو” رو یاد بگیرین، کلمات کلیدی رو جوری مهندسی میکنین که توی نتایج گوگل، حتما نمایش داده بشین، یا شاید هم بتونین گوگل رو به شکلی فریب بدین؟!
  4. مطمئن بشید که کلمه کلیدی که انتخاب کردین، تصاحبش خیلی سخت نیست.
    اگه کلمه کلیدی رو انتخاب کردین که همه عالم و آدم دارن روش کار میکنن، مثل همین “SEO”، خوب پوستتون کندست!
    وارد یک رقابت بسیار سخت شدین و کارتون خیلی مشکله تا بتونین محتوا با این کلمه کلیدی رو به بالای نتایج جستجو برسونین.
    البته هیچ چیز غیر ممکن نیست!
چک لیست صفحه
  1. از آدرس های کوتاه و توضیحی استفاده کنید.
    بر اساس تحقیقی که سال 2016 روی 2 میلیون کلمه کلیدی انجام شده، نشون میده که هر چی آدرس (لینک) کوتاه تر باشه، رنک یا رتبه بهتری میگیره.
    اما توصیف پذیر بودن رو فدای کوتاه بودن نکنید!
    شما باید اطلاعات کافی از چیزی که قراره کاربر ببینه، توی آدرس نمایش بدین،
    برای مثال آدرس زیر هم کوتاهه، هم اطلاعات خوبی رو میده:
    http://aliep.ir/post/seo-checklist
  2. یک عنوان و توضیح متقاعد کننده بنویسید.
    همچنین، حتما از کلمات کلیدی توی عنوان و داخل meta tag ها استفاده ببرید.
  3. از یک تگ H1 در صفحتون استفاده کنید (و از کلمه کلیدی هم در آن غافل نشوید).
  4. به منابع مرتبط داخلی (سایت) و خارجی لینک بدین.
    صفحاتی که به منابع با کیفیت، پر بازدید و مرتبط لینک میدن، رنک بالاتری میگیرن.
  5. برای تصاویرتان از تگ alt استفاده کنید و توضیحات کافی داخلش بدین.
    اینطوری توی نتایج جستجو تصاویر، بهتر و قوی تر ظاهر میشید.
  6. جملاتی که فکر میکنید توسط کاربران جستجو میشن رو به صورت هوشمندانه توی مطلبتون، به صورت پراکنده استفاده کنید.
  7. از نشانه گذاری الگو، برای بهتر کردن نحوه نمایش استفاده کنید (Structured Data Markup).
    وقتی نشانه گذاری استفاده میشه:

    وقتی استفاده نمیشه:

    معمولا این کار توسط قالب هایی که خوب ساخته شدن انجام میشه، افزونه Yoast هم در این زمینه کمک بزرگی میکنه.
    ابزار سازنده ی نشانه گذاری الگو
    راهنمای نشانه گذاری الگو
چک لیست محتوا
  1. یک مقدمه خفن بنویسید.
    شما باید بتونید توی چند ثانیه کوتاه، خواننده رو متقاعد کنید که محتواتون به دردش میخوره و به خوندن ادامه بده.
  2. خوانایی محتوا را بالا ببرید.
    مثلا می توانید با استفاده از تصاویر به جذابیت و خوانایی محتوا کمک کنید.
    با استفاده از سر فصل ها – تگ های H، از گیج شدن کاربر جلوگیری کنید.
    افزونه Yoast در این زمینه کمک بزرگی میکنه.
  3. از جملات کوتاه و پاراگراف های کوچک استفاده کنید.
    افزونه Yoast در این زمینه کمک بزرگی میکنه.
  4. سعی کنید بهترین محتوا رو برای موضوع مورد نظر تولید کنید.
چک لیست فنی
  1. خطاهای خزیدن رو شناسایی و رفع کنید.
    ربات های موتور جستجوگر وقتی دارن سایت شما رو بررسی میکنن، اصطلاحا دارن عملیات خزیدن یا crawl انجام میدن.
    اگه این ربات ها در بررسی سایت شما با مشکلی مواجه بشن، شما میتونید این مشکلات رو شناسایی کنید و برای رفعشون اقدام کنید.
    مثلا گوگل با ابزار Google Search Console به شما کمک میکنه که این اشکالات رو پیدا کنید.
  2. از سرعت بارگزاری سایتتون اطمینان حاصل کنید.
    سایت هایی که اصطلاحا سریعتر میان بالا (سریعتر به کاربر نمایش داده میشن)، رنک بالاتری تو گوگل دارن.
    شما میتونید از ابزار GTmetrix برای بررسی سرعت سایتتون استفاده کنید.
  3. لینک های خارجی که اشتباهن یا عوض شدن رو درست کنید.
  4. چک کنید که سایتتون مناسب موبایل باشه.
    با استفاده از این ابزار میتونید مطمئن بشید که Mobile Friendly هستید یا نه.
  5. از HTTPS استفاده کنید.
  6. از محتوای تکراری استفاده نکنید.
    این زمانی اتفاق میافته که شما دو یا چند محتوا یا صفحه تکراری توی سایتتون دارید.

 

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *